Zgodnie z moim wykształceniem realizowałam zarówno ścieżkę w zakresie : psychologii, psychoterapii i sztuki. Interesował mnie i nadal interesuje kontekst duchowości w psychoterapii i życiu człowieka. W szerszej perspektywie moje eksploracje pogłębiają aktualnie naukowo temat : relacji terapeutycznej.
Publikacje
książka: „Nastolatek w terapii rodzin. Modele pracy psychoterapeutycznej”.
Referaty naukowe – publikowane
- Psychoterapia kreatywna w przebiegu schizofrenii [w:] M. Kapnik, W. A.Sacher (red.) Sztuka w edukacji i terapii, Wydawnictwo” Impuls „Kraków 2004, s. 120-129.
- Przekaz transgeneracyjny w funkcjonowaniu systemu rodzinnego [w:] A. Ładyżyński (red.) Rodzina we współczesności, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2009, s. 69-79.
- Zrozumieć rodzinę- kontekst systemowej psychoterapii rodzin [w:] Lęk i depresja (kwartalnik), tom 13 numer 1/2008, s.49-67.
- Selected psychological aspects of psoriasis [w:] Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2016; 2: 59-66.
Referaty naukowe – wygłoszone
W 2011 roku byłam prelegentem w Sympozjum 3 Sekcji Psychoterapii „Czy psychoterapia zmienia mózg? – Znaczenie dla praktyki psychoterapii” z wykładem: ”Nastolatek w terapii rodzin . Modele pracy terapeutycznej”.
Wykłady akademickie
W ciągu 18 lat pracy nauczyciela akademickiego przeprowadziłam kilkadziesiąt tysięcy godzin wykładów, ćwiczeń, seminarium dyplomowych i warsztatów.
W zakresie psychoterapii:
- Systemowa psychoterapia rodzin,
- Psychoterapia indywidualna i grupowa,
- Psychoterapia.
W zakresie psychologii
- Diagnoza psychologiczna,
- Psychoprofilaktyka,
- Elementy psychiatrii,
- Psychopatologia.
W zakresie pedagogiki i nauk interdyscyplinarnych:
- Poradnictwo i terapia pedagogiczna,
- Diagnoza pedagogiczna,
- Terapia pedagogiczna z elementami psychoterapii i socjoterapii,
- Nowe kierunki w opiece zastępczej.
W zakresie sztuki:
- Arteterapia,
- Historia sztuki.
Byłam promotorem naukowym kilkuset prac magisterskich i podyplomowych.
Ciekawostki
W roku 2010 brałam udział w Europejskim programie badawczym nad kwestionariuszem SCORE 15 służącym do badania procesu komunikacji interpersonalnej w rodzinach, małżeństwach i parach. Projekt badawczy w Polsce prowadzony był pod merytorycznym nadzorem ZTR CM UJ w osobie Profesora Bogdana de Barbaro. Był to projekt, którego celem była powtórna standaryzacja narzędzia badawczego, używanego w Europie po zmianach jakie w niej zaszły – kulturowych, społecznych, socjologicznych, geopolitycznych.
Przez kilka lat prowadziłam program: ”Psychoedukacja w schizofrenii”, dla chorych na schizofrenię i ich rodzin początkowo w Oddziale Psychiatrycznym, później szkoląc tym programem pracowników środowiskowego wsparcia na rzecz osób chorych na schizofrenię.
Przez kilka lat prowadziłam wykłady „Dorastanie a dorosłość”, dla szkół gimnazjalnych, prowadzone przez uczelnie wyższe.